Exchange of free online learning ideas – submitted by Laura Wodlinger

the logo of the international journal on Innovations in Online Education

Dear Readers

Today’s teaching takes place in unprecedented circumstances. It requires constant innovation from teachers. We would like to offer our teaching community exchange of free online learning ideas and case practices that can be used in all forms of instruction and student independent learning. 

We invite you to participate in the following exciting collaboration between STAO/APSO and the International Journal on Online Education.  Please read through the steps and decide your level of engagement…

Step 1:  Establishing  a collection of online resources 

  • Submit free online resources like simulations, apps, and quizzes, etc. that fit your innovative and best teaching practices
  • All resources will be shared with STAO members through the STAO website

ACTION:  Please complete the following form to share your resource.

Step 2:  Discussing online resources

  • Participate in the STAO blog to share & discuss free online resources and their classroom, blended, or online application

ACTION:  To submit postings for STAO Blog, send an email to milan.sanader@stao.ca.
            You may write your posting in English or in French.

Step 3:  Preparing a joint publication

  • Join a writing team to create a viewpoint article for publication in the International Journal on Online Education
  • This article will seek to explore the educational potential of the most interesting resources shared by teachers.

ACTION:  Click here if you wish to participate in this publication.  We will get in touch with you to determine your role.

For further information or if you have questions, please email:

Laura Wodlinger, laura.wodlinger@stao.ca
cc. Sacha Noukhovitch, sacha.n@stemfellowship.org

Chers membres de l’APSO,

De nos jours, l’enseignement se déroule sous des circonstances inhabituelles.  Les enseignants doivent innover constamment.  Nous aimerions offrir à notre communauté pédagogique l’occasion d’échanger en lien avec les pratiques courantes, ainsi qu’au niveau des outils en ligne offerts gratuitement, qui pourraient être utilisés sous des formes variées d’enseignement et d’apprentissage autonome pour l’élève.

Nous souhaitons vous inviter à participer à cette collaboration excitante entre la STAO/APSO et le International Journal on Online Education.  Veuillez lire les étapes présentées ci-dessous et définir votre niveau d’implication…

Étape 1:  Établir une collection de ressources en ligne 

  • Soumettre des ressources en ligne gratuites telles que des simulations, applications, et questionnaires, etc. qui répondent à vos meilleures pratiques pédagogiques innovantes.   
  • L’ensemble des ressources seront partagées avec les membres de l’APSO par l’entremise du site internet de l’APSO.  

ACTION:  Veuillez compléter le formulaire suivant afin de partager vos ressources.

Étape 2:  Échange en lien avec les ressources en ligne  

  • Participer au blogue de l’APSO afin de partager et échanger au niveau d’une ressource gratuite offerte en ligne ainsi que son application au niveau de la salle de classe, qu’elle soit hybride ou en ligne.  

ACTION:  Afin de soumettre votre publication au blogue de l’APSO, veuillez la partager par courriel à milan.sanader@stao.ca.  Vous pouvez rédiger celle-ci en français ou en anglais.

Étape 3:  Préparation d’une publication conjointe

  • Rejoignez l’équipe de rédaction afin de créer un article de point de vue en vue d’une publication éventuelle dans le International Journal on Online Education
  • Cet article cherchera à explorer le potentiel pédagogique des ressources les plus intéressantes présentées par les enseignants.   

ACTION:  Appuyez ici si vous souhaitez participer à cette publication.  Nous communiquerons avec vous afin de déterminer votre rôle.

Pour plus d’information ou encore si vous avez des questions, veuillez faire parvenir un courriel à:  

Laura Wodlinger, laura.wodlinger@stao.ca
cc. Sacha Noukhovitch, sacha.n@stemfellowship.org

(noscript)